Jangan takut jatuh, karena yang tidak pernah memanjatlah yang tidak pernah jatuh. Jangan takut gagal, karena yang tidak pernah gagal hanyalah orang-orang yang tidak pernah melangkah. Jangan takut salah, karena dengan kesalahan yang pertama kita dapat menambah pengetahuan untuk mencari jalan yang benar pada langkah yang kedua.

Daftar Isi

Saturday, March 22, 2014

Layakkah Aku bersamamu di Syurga, wahai Sahabat???



Rasa ingin bersahabat itu adalah satu lumrah dalam diri setiap insan...
 merasa ingin mengasihi dan dikasihi dalam bersahabat adalah satu
 kepastian kerana kita di dunia ini tidak keseorangan... tetapi adakah
 persahabatan dan ukhuwah itu disandarkan pada Dia yang punya
 segalanya atau sekadar mengikut nafsu yang menguasai diri??
 adakah bersahabat hingga ke syurga itu hanya sekadar fantasi??

 Maafkan aku sahabat andai aku hanya tunduk diam menyepi...
 maafkan aku sahabat andai setiap tuturku hanya menambah duri
 di hatimu... maafkan aku sahabat andai aku tidak cukup sempurna
 untuk menjadi sahabatmu yang baik... maafkan aku sahabat andai
 aku bukan sahabat yang kau cari...

 Aku hanya tahu untuk mengimpikan seorang sahabat sejati tetapi
 diri ini tidak cukup sejati dalam bersahabat... mengharap sahabat yang
 senantiasa memahami diri ini tetapi diri masih berburuk sangka dengan
 sahabat sendiri... mengejar sahabat yang sentiasa bersama di sisi tetapi
 keegoan masih beraja di dalam hati...

 Andai aku tidak seperti menghargaimu, bukan bermaksud aku tidak
 sudi... bukan juga karena kau tidak cukup baik untuk menjadi
 sahabatku... tetapi kerana aku tidak tahu bagaimana ingin mengekspresikan
 perasaan kasihku... tidak cukup kuat juga untuk melontarkan kalam sayang
 kepadamu walaupun aku tahu, "jika seseorang itu menyayangi sahabatnya,
 maka hendaklah dia memberitahu kepadanya bahawa dia menyayanginya"
 (riwayat Abu Daud)... tetapi ketahuilah bahwa setiap saat aku bersamamu
 sahabat, aku terasa seperti semua bebanku melayang daripada bahuku...

 Memang kadangkala Allah titipkan ujian dalam persahabatan ini...
 menguji agar kita kenal betapa manisnya dalam berukuwah...
 sesungguhnya takdir Allah yang mempertemukan kita dan takdir Allah
 jualah yang mampu memisahkan kita... perasaan cinta pada sahabat
 itu adalah kurniaan dari-Nya... perasaan manisnya berukhuwah itu juga
 adalah nikmat dari-Nya... jadi mengapa perlu berputus asa dalam
 bersahabat andai engkau tahu ujian itulah yang akan mengeratkan lagi
 tali ukhuwah yang sudah sekian lama tersimpul??

 Aku ingin mencari sahabat yang sudi bersamaku di syurga nanti...
 bersama mencari ridho Ilahi... menegurku apabila aku berada jauh
 dari-Nya... menghulurkan tangan disaat aku jatuh tersungkur...
 menarik aku dikala aku hampir terjerumus ke lembah kedurjanaan...
 memelukku dan mengusap air mataku disaat aku berasa keseorangan...

 Semoga jika nanti bertemu dan berpisahnya kita adalah karena-Nya. sebab salah
 satu golongan yang dilindungi di bawah Arasy Allah di akhirat kelak adalah
 pemuda yang bertemu dan berpisah karena Allah... Ketahuilah bahwa
 persahabatan itu adalah anugerah Allah yang terindah andai ia di atas
 dasar taqwa...

 Sabda Rasulullah S.A.W. : "teman yang paling baik adalah
 apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar
 kata-katanya menambahkan ilmu agama dan melihat gerak-gerinya
 teringat mati"... aku ingin menjadi sahabat seperti itu, ya Allah...

 Sahabat! Andai suatu masa nanti aku lena tanpa jaga, kau iringlah lengaku
 dengan kalungan doamu... doakanlah agar aku dapat bertemu semula
 denganmu di pintu syurga Firdausi nanti... bersama memimpin tangan
 sambil mengukir senyuman manismu itu...

 Sesungguhnya doa seorang muslim kepada saudaranya tanpa
 pengetahuan saudaranya itu mustajab... pada kepalanya ada malaikat
 yang diberi tugas dan mengatakan : "semoga Allah mengabulkan
 dan untukmu juga seperti itu"...

 Terima kasih kerana sudi menjadi sahabatku walaupun engkau tahu
 betapa kurangnya diriku ini... sesungguhnya aku benar-benar
 mengasihimu dan menyayangimu dengan sepenuh hatiku karena
 Allah... sungguh! biarlah hubungan kita ini berkekalan hingga ke
 akhirat nanti, bukannya terhenti di penghujung dunia sahaja...


 Ana uhubbukum lillahi ta'ala!!! ^_^v


Diruang yang sederhana ini, saya mencoba berkarya meskipun hanya di dunia maya.

1 komentar so far

Sabda Rasulullah S.A.W. : "teman yang paling baik adalah
apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar
kata-katanya menambahkan ilmu agama dan melihat gerak-gerinya
teringat mati"... aku ingin menjadi sahabat seperti itu, ya Allah...

Silahkan tambahkan komentar Anda, Semoga dapat sama-sama membangun. Terima kasih.
EmoticonEmoticon

Video

loading videos
Loading Videos...